header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
A
A
A
Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
1
SCROLL
A
A
A

In drie compacte swipezines blikt On the Spot op hoofdlijnen terug op ‘Voorwaarts’, het CommunicatieCongres 2022. Met pakkende quotes van keynotes, reacties van deelnemers en prikkelende tips van sprekers en deskundigen om morgen direct ‘voorwaarts’ te gaan.

In #2 de bijdragen van Esther Bunnik (VNG), Sherry Rafiq (VodafoneZiggo), Niek van den Andel (auteur van ‘Crash’) en de highlights uit de verdiepingssessie van Carlijn Cellissen en Ralph Poldervaart.

Veel leesplezier

De laatste editie verschijnt op 7 juni.

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
2
SCROLL
A
A
A

Bouchra Talidi is keynote speaker, leiderschapscoach, trainer en directeur van het organisatieadviesbureau Inclusioncy. Vanuit haar bedrijf begeleidt ze organisaties zodat diversiteit en inclusie een tweede natuur wordt. Bouchra en haar team helpen organisaties om zelf hun weg te vinden in onze snel veranderende samenleving. Tijdens het CommunicatieCongres 2022 ging zij in op het belang van diversiteit en inclusie.

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
3
SCROLL
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
4
SCROLL
A
A
A

Kwetsbaarheid en empathie

“Bij VodafoneZiggo is communicatie echt het vehikel voor alles. We zijn een open organisatie. In coronatijd zijn we meer als volwassenen met elkaar gaan communiceren. De directie kreeg een platform om ook een andere kant van zichzelf te laten zien, om kwetsbaarheid en empathie te tonen. Onze people leaders kregen het vertrouwen om zelf het gesprek aan te gaan.”

Meerdere invalshoeken

“Bij externe communicatie gaat het om reputatie. Voor VodafoneZiggo is dat de impact die wij hebben op de samenleving. Ik ben voor het eerlijke, gebalanceerde verhaal. We liegen niet, maar er zijn altijd meerdere invalshoeken. Transparantie is afhankelijk van de doelgroep en het onderwerp.”

De tip van Sherry

“Als mensen zich negatief uitlaten, ga dan in gesprek. Het verhaal dat daaruit komt is gebalanceerd en niet meer alleen negatief.”

Sherry Rafiq is Director Internal Communications, Culture & Engagement bij VodafoneZiggo. Een rol waarin ze met veel passie werkt aan het betrokken en bevlogen houden van circa 8.000 collega’s. Ze begon in 2008 bij Vodafone Nederland en verhuisde in 2013 naar Londen om voor moedermaatschappij Vodafone Group te werken. In juli 2016 kwam ze weer terug naar Nederland om onderdeel te worden van het team dat de integratie van Vodafone en Ziggo voorbereidde. Eerder in haar carrière vervulde Sherry diverse marketing, sales en event rollen bij de RAI, de Jaarbeurs en het Nederlands Bureau voor Toerisme.

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
5
SCROLL
A
A
A

Waarachtig communiceren

“Je hoort vaak: het bestuur gaat over de inhoud en de afdeling communicatie is van de timing en doelgroepen. Maar steeds vaker denk ik: als je waarachtig wilt communiceren in het publieke domein, dan moet je goed weten waar het over gaat. Weten wat de belangen zijn. Wat er op het spel staat voor inwoners, wijkbewoners, slachtoffers van de toeslagenaffaire, maar ook voor de minister of de wethouder.”

Het eerlijke verhaal

“Communicatie is ook van de inhoud. Wij moeten gaan voor het eerlijke verhaal. Eerlijk, toegankelijk, volledig, snel, tijdig, begrijpelijk en vindbaar zijn kernbegrippen die daarbij horen. Communicatie is een recht van de inwoners van dit land.”

De tip van Esther:

“Het is niet de tijd van de langetermijnplannen, waar je maanden aan werkt. Strategie moet in jezelf zitten, in je team. Van daaruit kan je naar de actiemodus.”

Bij de VNG stuurt Esther Bunnik een team redacteuren, woordvoerders, adviseurs en informatiemedewerkers aan. Ze is eindverantwoordelijk voor alle in- en externe communicatie. Haar afdeling heeft alles in huis. Medewerkers staan de pers te woord, beheren online fora voor gemeenteambtenaren en adviseren bestuurders. En wie de VNG belt of mailt, wordt door klantcontactmedewerkers te woord gestaan.

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
6
SCROLL
A
A
A

Klimaatverandering en mondige burgers dwingen Waterschap Rivierenland om van buiten naar binnen te gaan werken. Hoe neem je de organisatie mee in zo’n cultuuromslag?

Communicatieadviseur Carlijn Celissen ging met Ralph Poldervaart van StoryDiggers op zoek naar de essentie van de organisatie. Het woord ‘balans’, dat in onderzoek en gesprekken kwam bovendrijven, werd omarmd door het management en de medewerkers. Nu was het zaak om de mensen in beweging te krijgen. Alleen: het idee om daarvoor ook storytelling in te zetten bleek een brug te ver voor de teamleiders.

Verandering teweegbrengen

Nu, na twee jaar coronacrisis, pakken ze het dan ook anders aan. Collega’s vertellen elkaar over de inhoud van hun werk, terwijl leden van het ‘veranderteam’ hen vragen stellen over hun rol. “Die praktijkverhalen gebruiken we om verandering teweeg te brengen. Een verhaal is geen eindstation, maar een vertrekpunt”, concludeert Carlijn.

De tip van Carlijn en Ralph:

“Sluit aan bij het tempo en de cultuur van je organisatie. Maak het niet te groot en ga niet te snel. Beter kun je even stilstaan en de diepte opzoeken.”

In korte tijd veranderde de wereld rondom het Waterschap Rivierenland totaal, met grotere droogte én hevigere regenval, strijd om beperkte ruimte, mondigere burgers en boeren én een digitale revolutie. De urgentie om te veranderen was nog nooit zo hoog. De veranderspecialist binnen het waterschap, Carlijn, wilde daar verhalen voor inzetten. Maar wist niet hoe. Ze vond de StoryDiggers. Samen maakten ze een corporate story, daagden managers uit hun eigen verhalen te delen en gingen op zoek naar medewerker-verhalen voor arbeidsmarktcommunicatie. En toen kwam corona…

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
7
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
8
SCROLL
A
A
A

Zingeving en positieve emoties

“Om Voorwaarts te kunnen gaan is het belangrijk op achteruit te kijken en te leren van de lessen van de veranderingen in jouw leven. Zo ontwikkel je veerkracht. Veerkracht had een werkwoord moeten zijn; het is keihard werken. Dat doe je onder meer door zingeving – waarom doe je wat je doet? – en positieve emoties.”

Veranderproces

“Hoe negatiever ik tegen mezelf praat, hoe slechter ik me voel. Dus als ik me slecht voel zeg ik positieve dingen tegen mezelf. Hoe lastig ik dat ook vind. Het leven is een groot veranderproces. Stilstaan is vooruitgang. Even kijken hoe het gaat. En daarvan leren.”

De tip van Niek

‘Accepteer wat je niet kunt veranderen, verander wat je niet kunt accepteren.’

Niek van den Andel is veelgevraagde spreker. Hij vertelt verhalen over veerkracht, klantgerichtheid, leiderschap, inspiratie en zorg. Jaarlijks spreekt hij op meer dan honderd (bedrijfs) evenementen per jaar in binnen en buitenland. In 2015 schreef hij zijn eerste boek, ‘Crash’. Dat boek ging meer dan 20.000 keer over de toonbank en is vertaald naar het Engels. Een tweede boek van zijn hand is onderweg.

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
9
SCROLL
A
A
A

Wat vonden deelnemers van ‘Voorwaarts’? Welke spreker is hen bijgebleven? En wat nemen zij daarvan mee naar huis?

Chantal Tolboom-Heintjes, manager Communicatie en Marketing, Nationale Raad Zwemveiligheid:

‘Juiste doorvertaling maken’

“Wij, communicatiedeskundigen, zijn ook van de inhoud. Het verhaal van Esther Bunnik van VNG sterkt mij in die mening. Als je weet waarover het gaat, kan je het eerlijke verhaal vertellen en de juiste doorvertaling maken richting een specifieke doelgroep.”

Lisanne Beute, commercieel manager bij NutraQ:

‘Openstaan voor verandering’

“Wat een krachtig verhaal van Niek van den Andel. De les voor mij: je loopt altijd tegen dingen aan. Richt je op wat je kan doen. En blijf openstaan voor verandering.”

Stephanie Fransen, Bex Communicatie:*

‘Inspirerende spreker’

“Ik vond Sherry Rafiq van VodafoneZiggo een heel inspirerende spreker. Ze straalt energie uit en gaat op een directe manier om met ongewenst en negatief gedrag. Haar tips neem ik mee in mijn adviezen aan onze opdrachtgevers.”

Maureen Nijssen, Ster:

‘Er is geen ontknoping’

“Ik heb uit de verdiepingssessie ‘Veranderen met verhalen’ van Waterschap Rivierenland geleerd dat een verhaal niet ophoudt. Het blijft doorgaan. Er is geen ontknoping, hooguit een nieuw hoofdstuk.”

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
10
SCROLL
A
A
A

Wij zijn On the Spot

Dit verslag in de vorm van een swipezine wordt u aangeboden door een mediateam van On the Spot.

On the Spot is een samenwerkingsverband van 24 zelfstandige communicatieprofessionals. In wisselende samenstellingen doen wij in mediateams ‘op maat’ verslag van evenementen en congressen in de publieke sector.

Aan dit swipezine werkten mee:

Coördinatie en eindredactie: Eric Went
Teksten: Astrid Kromhout, Robin Ouwerkerk en René Lamers
Fotografie: Edwin Weers
Video: Bas Schollaard
Techniek en vormgeving: Loek Weijts

Deel dit artikel

Deel via