Om ervoor te zorgen dat de energietransitie alle Nederlanders bereikt is verbinding nodig tussen de doelen van de overheid, duurzame oplossingen van marktpartijen en de behoeften van bewoners. Met name op het gebied van (aardgasloze) warmtevoorziening is hier de gemeente aan zet. Hoe krijgen we duurzame energieoplossingen dichtbij huis én voor iedereen betaalbaar en beschikbaar? Daarvoor is gericht samenspel van de overheid, de markt en georganiseerde bewoners noodzakelijk. Via verschillende routes is het lokale of regionale nutsbedrijf aan een revival bezig.
Een van de duurzame pioniers is het publieke afval- en energiebedrijf HVC. HVC, van oorsprong een afvalbedrijf, dat bij de verbranding van afval ook elektriciteit en warmte opwekt, ontsprong de privatiseringsdans in de energiewereld en is nog altijd in publieke handen. En daar kunnen de aandeelhouders, 48 gemeenten en 8 waterschappen (in Noord- en Zuid-Holland en Flevoland), veel profijt van hebben. Ze beschikken over een ‘eigen’ warmtebedrijf met brede expertise, dat als stabiele partner kan fungeren bij de warmtetransitie en het behalen van de doelen van het klimaatbeleid.
Ook Energie Samen Rivierenland werpt zich op als pionier. Dit bedrijf heeft, in de acht gemeenten waarin ze het energieloket beheert, aangeboden om het proces van de lokale energietransitie vorm te geven. De energiecoöperatie ziet de onmacht bij de gemeente en de markt om maatwerk te combineren met een collectieve aanpak in de wijken. Als vereniging van georganiseerde burgers is hun focus op het ondersteunen van de lokale overheid en inwoners bij de energietransitie.
Zowel HVC als Energie Samen Rivierenland staan aan het begin van een spannend proces, waarin nog veel vragen zullen opdoemen. Voor antwoorden kunnen ze ook terecht bij andere pioniers, zoals de energiecoöperatie Woon Duurzaam in de gemeente Haarlemmermeer en tien gemeentes in Utrecht en Gelderland, die met een EU-City Facilities subsidie en ondersteund door Klimaatverbond, de samenlevingsroute en de vorming van een maatschappelijk energiediensten organisatie (M-EdO) verkennen. Daarmee breken ze met de op veel plaatsen gekozen route van uitbesteding aan marktpartijen en kiezen ze voor een hecht lokaal samenspel tussen overheid, bedrijfsleven en (georganiseerde) burgers. Noem het Nutsbedrijf 2.0.
Het complete essay kun je hier lezen.
Meer weten of vragen naar aanleiding van dit magazine? Laat het ons weten:
communicatie@klimaatverbond.nl
U kunt ook lid worden van Klimaatverbond Nederland. Nog geen lid? Vraag hier meer informatie op.
Blijf op de hoogte en toer met ons mee via de volgende kanalen: